ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
Érvényes: 2023. december 3-tól visszavonásig
A szolgáltató adatai
A webáruház neve: Harmónia ékszer
A webáruház címe: www.harmoniaekszer.hu
A webáruházat működteti: dr. Fekete Andrea e.v.
A Vállalkozó székhelye: 1137 Budapest, Szent István krt. 6.
A Vállalkozó nyilvántartási száma: 43126105
Nyilvántartásba vevő hatóság megnevezése: Budapest Főváros Kormányhivatal
Elérhetőség: info(kukac)harmoniaekszer.hu
Vállalkozó egyéb elérhetősége: +36 30 500 4633
Adószám: 76834404-1-41
Bankszámlaszám: 11991119-95618137-00000000
Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-92527/2015, NAIH-92528/2015
A Tárhelyszolgáltató adatai
Név: EVOLUTIONET Kft.
Székhely: 7342 Mágocs, Széchenyi utca 75.
Elérhetőség: +36 30 503 19 29, info@domain-tarhely.net
Tartalomjegyzék:
- Bevezetés
- Megvásárolható termékek, szolgáltatások köre
- Árak
- Akciók
- Regisztráció
- Megrendelés
- Fizetés módja
- Szállítás
- Szavatosság
- Elállás
- Adatkezelés
- Fogyasztóra vonatkozó egyéb rendelkezések
- Panaszkezelés
- Műszaki információ, védelmi intézkedések
- Alkalmazandó jog
1. Bevezetés
Jelen Általános Szerződési Feltételek (továbbiakban ÁSZF) tartalmazza a www.harmoniaekszer.hu honlapon (a továbbiakban: Weboldal) regisztráló és/vagy vásárló (továbbiakban: Fogyasztó), valamint az általa elérhető szolgáltatás igénybevételének feltételeit, valamint a termékmegrendeléssel és annak teljesítésével összefüggésben a Fogyasztó és a Weboldalt működtető dr. Fekete Andrea e.v. (a továbbiakban: Vállalkozó) jogait és kötelezettségeit.
Jelen dokumentum elektronikusan kerül iktatásra, utóbb a Weboldalon, illetve Vállalkozó székhelyén lesz hozzáférhető, magatartási kódexre nem utal. A jelen feltételek alapján megkötött szerződések kizárólag elektronikus formában kerülnek rögzítésre és megkötésre.
A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó szerződések nyelve: magyar.
A Fogyasztó személyes adatainak kezeléséről az Adatkezelési Tájékoztató rendelkezik, amely elérhető közvetlenül a főoldalról vagy a következő linken keresztül: Adatkezelési tájékoztató
A Weboldal használatához szükséges azon technikai tájékoztatást, amelyet jelen ÁSZF nem tartalmaz, a Weboldalon elérhető egyéb tájékoztatások nyújtják.
A jelen ÁSZF hatálya a Weboldal valamennyi Fogyasztójára kiterjed. Fogyasztónak minősül minden olyan cselekvőképes, természetes személy, aki a Weboldalon regisztrál és/vagy vásárol. A Weboldalon való regisztrációval, illetve a megrendelés véglegesítésekor a Fogyasztó jelen ÁSZF-et magára nézve kötelezőnek elismeri.
A jelen ÁSZF 2023. december 3. napjától hatályos, és visszavonásig érvényes. A Vállalkozó jogosult az ÁSZF-et egyoldalúan módosítani. Minden módosítás hatálya a módosítás után létesített jogviszonyokra terjed ki. A módosított ÁSZF hatályba lépésének napja az a nap, az az időpont, amelytől a módosított ÁSZF a Vállalkozó által üzemeltetett Weboldalon közzétételre, a nyilvánosság számára elérhetővé válik.
A mindenkor hatályos ÁSZF szövege megtalálható a www.harmoniaekszer.hu Weboldalon, illetve a Vállalkozó székhelyén.
2. Megvásárolható termékek, szolgáltatások köre
A Fogyasztó a Vállalkozó által üzemeltetett Weboldalon egyedi rendelésre készült és kisszériás ásványékszereket, csakra ékszereket, hajdíszeket, lakás- és virágdekorációt, táskaékszereket, egyéb ékszereket és kiegészítőket (a továbbiakban Termékek) on-line vásárolhat, a Weboldalon közzétett, a megrendeléskor érvényes áron, kizárólag Magyarország területén belüli szállítási címre. Fogyasztó a Termékekből árufajtára és mennyiségre vonatkozó korlátozás nélkül vásárolhat, a készlet erejéig. A Vállalkozó a Fogyasztó által kiválasztott Termékeket becsomagolja, az alábbi feltételek mellett Fogyasztó részére megküldi, átadja (a továbbiakban együtt: Szolgáltatás).
A Weboldalon megvásárolható termékek lényeges tulajdonságairól a Fogyasztó az egyes termékoldalakon kap tájékoztatást. A kristályok leírásában szereplő esetleges gyógyhatások népi megfigyelésen alapulnak, tudományosan nem bizonyítottak és a termékek használata nem helyettesíti az orvosi kezelést. Bővebben lsd. Michael Gienger: Gyógyító kövek katalógusa c. könyve.
Az egyedi termékekről egyedi fotó készül, amelyet Vállalkozó közzétesz a Weboldalon, és jelzi a termékoldalon, hogy az adott termék egyedi (pl. a dróthajlításos medáloknál a kő és a befoglalás formája miatt, stb.). Amennyiben kisszériás termékről van szó (egy fazonból több db is készült), a megjelenített fotó csak illusztráció és az adatok tájékoztató jellegűek. Ezen termékek színben, formában, hosszúságban és súlyban (különösen az amorf formájú pebble vagy chips kristályok esetében) kis mértékben eltérhetnek a fotón és a termékleírásban szereplőtől. A Fogyasztó monitorán megjelenített színek eltérhetnek a valóságtól, ezért a Vállalkozó ez irányú felelősséget nem vállal.
A Weboldal írott vagy kép, grafikai tartalma szerzői jogi védelem alatt áll. A Válallkozó fenntartja magának különösen a másolás, megjelenítés, adaptálás és terjesztés jogát.
3. Árak
A Weboldalon feltüntetett árak a rendelés időpontjában érvényes eladási árak, amelyeket a Fogyasztó a Weboldalon, a Webáruház menüpontban, a termékek mellett talál. Az árak forintban értendők, és egy darabra vonatkoznak – kivéve fülbevaló, ahol egy párra. Figyelem! A termékek mellett feltüntetett eladási árak nem tartalmazzák az ÁFA-t és a szállítás költségét. A megrendelés véglegesítése előtt, a Megrendelés összegzése oldalon kalkulálja a rendszer a Fogyasztó által megrendelt termékek teljes szállítási költségét. A szállítási módokról és azok díjairól a jelen ÁSZF 8. pontjában olvashat részletesen.
A vállalkozó fenntartja az árváltoztatás jogát. Az árváltoztatás közzététele előtt véglegesített megrendeléseket a Vállalkozó a megrendeléskor érvényes áron teljesíti.
Amennyiben a Weboldalon technikai hiba vagy hiányosság lép fel a termékeknél (leírás, aktuális készlet) vagy az áraknál, Vállalkozó fenntartja magának a jogot a korrekcióra. Hibás áron a Vállalkozó nem köteles a terméket értékesíteni. Hibás áron történő megrendelés vagy készlethiány esetén nem jön létre szerződés a Fogyasztó és a Vállalkozó között. Még akkor sem, ha a rendszer automatikusan és/vagy a Vállalkozó manuális E-mailben visszaigazolja a megrendelést. Ilyen esetben a hiba felismerése, illetve módosítás után Vállalkozó azonnal tájékoztatja a Fogyasztót az új adatokról, az esetleges készlethiányról, illetve az árakról. A Fogyasztónak ezt követően lehetősége van a helyes áron és paraméterekkel történő megrendelésre, szerződéskötésre, de el is állhat a szerződéstől.
4. Akciók
A Vállalkozó az általa biztosított, a Termékekre vonatkozó akciók lényeges körülményeiről (különösen annak mértékéről és időtartamáról) a Weboldalon minden Fogyasztó részére elérhető formában tájékoztatót tesz közzé.
Fogyasztónak az akció időtartama alatt a Vállalkozó részére küldött, Termékekre vonatkozó megrendelésére és a Szolgáltatás teljesítésére, az akció idejére meghirdetett feltételek az irányadóak, a készlet erejéig.
5. Regisztráció
A Weboldal látogatója regisztráció nélkül is megtekintheti a Weboldalt, és vásárlást is kezdeményezhet. A regisztrációnak az az előnye, hogy a Fogyasztónak, későbbi vásárlásainál nem kell újra megadnia az adatait, ezáltal gyorsabbá válik a megrendelés folyamata. Előny továbbá, hogy utólag meg tudja tekinteni korábbi megrendeléseit. A regisztráció menetéről részletesen az alábbiakban olvashat.
A Weboldal kezdő oldalán a Bejelentkezés/Regisztráció szóra kattintva megjelenő felületen, a feltüntetett adatok hiánytalan megadásával, majd a „Regisztráció” gomb lenyomásával lehet sikeresen regisztrálni.
A regisztrációkor a Fogyasztónak meg kell adnia E-mail címét és jelszavát. Ezen kívül a Vállalkozó által nyújtott Szolgáltatás teljesíthetősége érdekében célszerű már a regisztrációkor megadnia vezeték és keresztnevét, a számlázási címét (város (település), irányítószám, valamint utca név, házszám, emelet és ajtó – ha van) és telefonszámát. A regisztrációt/belépést követően a Címek alpont kiválasztásával megjelenik a Szállítási és Számlázási cím. Mindkettőt megadhatja, vagy – ha korábban már megadta – módosíthatja, ha a Szerkesztés gombra kattint. Az új adatokat a Cím mentése gombra kattintva tudja véglegesíteni. A számlázási és szállítási cím kizárólag Magyarország területén belüli cím lehet.
Ha a szállítási cím, ahova a megrendelt Termékeket Fogyasztó kiszállítani rendeli, eltér a számlázási címben megadott adatoktól (pl. azért, mert a munkahelyi címére kéri majd a kiszállítást, vagy valakinek ajándékba küldi majd a Termékeket), akkor a szállítási nevet (vezetéknév, keresztnév) és címet (város/település, irányítószám, utca név, házszám, és ha van, emelet ajtó megadásával), valamint a címzett telefonszámát a Címek oldalon, a Szállítási cím melletti Szerkesztés gombra kattintva, a megjelenő oldalon tudja megadni. A Szállítási cím kizárólag Magyarország területén belüli cím lehet. Fogyasztó a szállítási címet a rendelés leadásakor, a „Pénztár” oldalon is módosíthatja.
Fogyasztó a regisztrálással kijelenti, hogy az általa megadott adatok a valóságnak megfelelnek. A Vállalkozó a regisztráció sikeres megtörténtéről értesítést küld a regisztráló Fogyasztó részére, az általa megadott E-mail címre.
A Vállalkozó a regisztrált Fogyasztó számára biztosítja a regisztrációkor vagy azt követően megadott adatai megtekintését, szükség esetén módosítását. A regisztrált Fogyasztó vállalja, hogy az adataiban történő változás esetén az adatait a valóságnak megfelelően a Weboldalon haladéktalanul módosítja. Az adatok megtekintésére és megváltoztatására az alábbiak szerint van lehetősége:
az adatok megjelenítésére és az adatváltoztatásra rendszeresített felületen (a Weboldalon a Bejelentkezést követően a bal oldalon megjelenő gombok közül a Címek vagy a Fiókadatok gombra kattintva.
A Fogyasztó regisztrációja bármikor ingyenesen, korlátozástól és indokolástól mentesen visszavonható a jelen ÁSZF részét képező Adatkezelési tájékoztató 4.1 pontjában leírtak szerint.
Amennyiben Fogyasztó törli a regisztrációját, azzal nem törli a már leadott rendeléséhez kapcsolódó adatokat, dokumentumokat, de ha később meggondolja magát, a regisztráció visszaállítására nincs mód (új regisztrációt kell kezdeményezni).
A Fogyasztó köteles a regisztrált Fogyasztó nevéhez kapcsolódó Fogyasztói azonosítóját (lsd. jelszó) titokban tartani és minden szükséges és ésszerű óvintézkedést megtenni annak érdekében, hogy jogosulatlan személyek ahhoz ne férjenek hozzá. Amennyiben a Fogyasztó tudomást szerez arról, hogy a regisztráció során megadott jelszavához jogosulatlan személy hozzájuthatott, köteles haladéktalanul megváltoztatni jelszavát. Amennyiben feltételezhetően az adott személy a jelszó használatával bármilyen módon visszaél, Fogyasztó köteles a Vállalkozót erről értesíteni. A jelszó megváltoztatására – a belépést követően – a Fiókadatok gombra kattintva megjelenő oldalon van lehetősége.
6. Megrendelés
6.1. A termék kiválasztása
A Fogyasztó a Weboldal főmenüjében kategóriákba és – bizonyos termékek esetében – alkategóriákba rendezve találja a termékeket. A kiválasztott Termék nevére vagy fotójára kattintva a Termékoldalra juthat, ahol megtekintheti a termék ismertetőjét, paramétereit, árát stb. a fotóra kattintva pedig felnagyíthatja a termékfotót.
A Fogyasztó a Termékoldalon adhatja meg a megvásárolni kívánt Termék mennyiségét és a „Kosár” ikon megnyomásával egy virtuális kosárba helyezheti azokat. A Weboldal felső menüsora alatt található „Kosár” ikonra kattintva megtekintheti a kiválasztott termékek listáját. Ezen a felületen a Fogyasztó – a rendelés véglegesítése előtt – módosíthatja a kosár tartalmát. A darabszámnál található +/- gombbal változtathatja, vagy beírhatja a termék módosított mennyiségét. A Kosár frissítése gombbal tudja a módosított darabszámot rögzíteni a rendszerben. Így megjelenik a módosított mennyiségek szerint fizetendő összeg. Ha a Fogyasztó egy adott terméket mégsem szeretne megvásárolni, akkor a termék megnevezés mellett található piros „X” jelre kattintva törölheti azt a kosárból. Ha a Fogyasztó további termékeket akar a kosárba tenni, akkor a “Kosár” oldalon a „Vissza az áruházba” gombra kattintva vissza tud térni a Weboldal kezdőoldalára. A „Kosár” elhagyásával nem ürül ki a tartalma, és a felső menüsor alatti „Kosár” ikonra kattintva a Fogyasztó bármikor visszatérhet ellenőrizni a tartalmát.
Amennyiben a Fogyasztó befejezte a termékek közötti válogatást, akkor a „Kosárban” le kell ellenőriznie a rendelés helyességét (különös tekintettel a rendelt Termékek mennyiségére és a végösszegre). Ezt követően meg kell adnia a szállítási módot az adott mód kijelölésével, majd a rendszer automatikusan kalkulálja a megrendelés várható szállítási költségét,. Ha a Fogyasztó rendelkezik kuponnal, akkor a rendelés véglegesítése (lsd. „Tovább a pénztárhoz” gombra kattintás) előtt , a „Kuponkód” mezőben adhatja meg a kuponkódot, amelyet a “Kupon alkalmazása” gomb lenyomásával tud érvényesíteni. Ha ezt elmulasztja, akkor később, a “Pénztár” oldalon is lehetősége van kuponját ehhez a rendeléséhez beváltani. Egy kupon csak egyszer használható fel.
A Fogyasztónak itt, a “Kosár” oldalon van utoljára lehetősége a megrendelés tartalmának módosítására.
Amennyiben a „Kosár” tartalmát, a rendelése összegzését a Fogyasztó rendben találja, és meg kívánja rendelni a listán szereplő mennyiségben és áron a Termékeket, a „Tovább a pénztárhoz” gombra kattintva véglegesítheti megrendelését.
6.2. A rendelés elküldése
Miután a Fogyasztó a „Tovább a pénztárhoz” gomb lenyomásával véglegesítette megrendelését, a “Pénztár” oldalra jut, ahol lehetősége van kiválasztani, hogy
- már regisztrált vásárlóként szeretne-e belépni, vagy
- új vásárlóként akar regisztrálni a vásárlás során, vagy
- regisztráció nélkül akar vásárolni.
Ha korábban már regisztrált a Weboldalon, akkor a Fogyasztónak meg kell adnia a korábbi regisztráció során rögzített E-mail címét és jelszavát. Ha elfelejtette jelszavát, az „Elfelejtett jelszó” feliratra kattintva új jelszót igényelhet.
Ha új vásárlóként szeretne regisztrálni, akkor a Fogyasztónak – miután kitöltötte a Számlázási adatokat, be kell pipálnia a Fiók létrehozása opciót. Ezzel megjelenik egy újabb rovat a számlázási adatok alatt, ahol meg tudja adni jelszavát.
Ha regisztráció nélkül szeretne vásárolni, akkor a Fogyasztónak meg kell adnia vezeték- és keresztnevét, E-mail címét, telefonszámát, valamint számlázási és szállítási címét, amennyiben az nem egyezik meg a számlázási címmel.
Ha a szállítási és a számlázási cím azonos, akkor a Fogyasztónak rá kell klikkelnie a Szállítás másik címre szövegtől balra található pipára, amely így eltűnik, és ezzel a Szállítás másik címre űrlap is összezáródik. Ezen a területen csak a Megjegyzés rovat marad látható, amelyben megadhatja a Fogyasztó az egyéni igényeit (pl. balos záródású láncot kér, beakasztós helyett bedugós fülbevalót szeretne, kér a nyakláncra lánchosszabbítót stb.).
A következő lépésben a Fogyasztónak még lehetősége van szállítási módot változtatni, viszont a megrendelés tartalmát már csak úgy módosíthatja, ha visszalép a “Kosár” oldalra. Ekkor azonban – ha nem regisztrált Fogyasztóként adja le rendelését, tehát nem belépve használja a weboldalt – a “Pénztár” oldalon beírt adatok elvesznek.
Ha a Fogyasztó egyetért a megrendelés tartalmával, és elfogadja a jelen ÁSZF-et, valamint az Adatkezelési tájékoztatót , (ennek tényét a jelölőnégyzetek kipipálásával igazolja), a „Megrendelés elküldése” gombra kattintva juttathatja el megrendelését a Vállalkozónak.
A Weboldalon közölt információk nem minősülnek az Vállalkozó részéről szerződés megkötésére irányuló ajánlatnak. A jelen ÁSZF hatálya alá tartozó megrendelések esetén a Fogyasztó az ajánlattevő. A Fogyasztó által a Weboldalon keresztül tett ajánlatnak, és annak a Vállalkozó által történő végső elfogadásával (lsd. az automatikus visszaigazoló E-mailt követő, manuális visszaigazoló E-mail) jön létre az adásvételi szerződés, amely a Fogyasztóra nézve fizetési kötelezettséget von maga után.
6.3. Az adatbeviteli hibák javítása – Felelősség a megadott adatok valóságáért
A Vállalkozó, a tárhely szolgáltatójával együttműködve biztosítja a megfelelő, hatékony és hozzáférhető technikai eszközöket ahhoz, hogy a Fogyasztó az adatbeviteli azonosítását és kijavítását megrendelésének elektronikus úton való elküldése előtt el tudja végezni.
A Fogyasztónak a megrendelés során a megrendelés véglegesítése előtt bármikor lehetősége van az általa bevitt adatok módosítására (a böngészőben a “Vissza” gombra kattintva az előző oldal nyílik meg, így akkor is javíthatók a bevitt adatok, ha a Fogyasztó már a következő oldalra lépett). A Fogyasztó felelőssége, hogy az általa megadott adatok pontosan kerüljenek bevitelre, hiszen a Fogyasztó által megadott adatok alapján kerülnek számlázásra, illetve szállításra a termékek. A Vállalkozó a pontatlan adatbevitel alapján történő teljesítésért felelősségét kizárja. A Fogyasztó a megrendelésével tudomásul veszi, hogy a Vállalkozó jogosult a Fogyasztó hibás adatbeviteléből, a pontatlanul megadott adatokból eredő minden kárát és költségét a Fogyasztóra hárítani. A rosszul megadott E-mail cím vagy a Fogyasztó postafiókjához tartozó tárhely telítettsége a visszaigazolás kézbesítésének hiányát eredményezheti, és meggátolhatja a Fogyasztó és a Vállalkozó közötti szerződés létrejöttét.
6.4. A rendelés feldolgozása, visszaigazolás
A Fogyasztó által a Weboldalon keresztül elküldött ajánlatot a Vállalkozó – a Fogyasztó által a regisztrációkor vagy a rendeléskor megadott E-mail címen – elektronikus úton haladéktalanul visszaigazolja. Amennyiben e visszaigazolás a Fogyasztó megrendelésének elküldésétől számított, a Szolgáltatástól függő elvárható időn belül, de legkésőbb 48 órán belül a Fogyasztóhoz nem érkezik meg, Fogyasztó mentesül a megrendeléskor keletkezett ajánlati kötöttsége vagy egyéb szerződéses kötelezettsége alól. A visszaigazolás tartalmazza a Szolgáltatás lényeges adatait, így a Fogyasztó adatait, a megrendelt Termékeket, azok bruttó vételárának megjelölésével, a szállítás költségeit, valamint a megrendelés alapján fizetendő összesített ellenértéket.
A megrendelés és annak visszaigazolása akkor tekintendő a Vállalkozóhoz, valamint a Fogyasztóhoz megérkezettnek, amikor az számukra hozzáférhetővé válik. Abban az esetben, ha a megrendelés visszaigazolása a Fogyasztó részére az általa megadott E-mail címre elküldésre került, és a visszaigazolás fogadását követő 24 órán belül („türelmi idő”) a Fogyasztó a megrendeléssel kapcsolatban kifogással (pl. regisztrációkor megadott jelszavával visszaéltek, nem a Fogyasztó adta le a megrendelést, a szállítási cím tévesen került megadásra stb.) nem él, úgy a Vállalkozó a megrendelést valósnak tekinti. A Vállalkozó a „türelmi idő” elteltével, az azt követő munkanapon kezdi el a rendelés feldolgozását, és egy rendelést véglegesítő, manuális E-mailt küld a Fogyasztónak, amellyel létrejön a Fogyasztó és a Vállalkozó közötti szerződés.
A Vállalkozó felhívja a Fogyasztó figyelmét arra, hogy ha Banki előreutalásos fizetést választott, csak a manuális visszaigazoló E-mail kézhezvételét követően utalja megrendelése ellenértékét.
A Fogyasztó által megrendelt termékek becsomagolása és szállítóhoz való eljuttatása – banki előreutalás esetén – az ellenértéknek a Vállalkozó számlájára történő beérkezése utáni munkanapon, míg elektronikus, bankkártyás fizetés esetén a pénzügyi szolgáltató által a fizetés tényéről szóló értesítés Vállalkozóhoz érkezését követő munkanapon történik. Ennek megtörténtéről a Vállalkozó a regisztrációkor vagy a megrendelés leadásakor megadott E-mail címen értesíti a Fogyasztót, és megadja a csomag nyomon-követésére szolgáló kódot. Amennyiben a Termék(ek) ára és a szállítási költség nem teljes mértékben került kifizetésre, Vállalkozó ennek tényét jelzi Fogyasztónak, és visszatartja a csomagot addig, amíg Fogyasztó ki nem fizeti a hiányzó összeget..
Utánvétes vásárlásnál a rendelés feldolgozása és küldemény szállítónak történő átadása csak akkor történik meg, ha a Fogyasztó legkésőbb a megrendelést visszaigazoló manuális E-mail megérkezését követő 4 munkanapon belül E-mailben nyilatkozik, hogy a megrendelést valóban ő adta le, és fenntartja vételi szándékát. Ezen idő alatt Vállalkozó – ha szükséges – emlékeztető E-mailt küld, és megkísérli telefonon is felvenni a kapcsolatot Fogyasztóval. Amint határidőben megérkezik Fogyasztótól a megerősítés, Vállalkozó 24 órán belül eljuttatja a küldeményt a szállítóhoz. Ennek megtörténtéről a Vállalkozó a regisztrációkor vagy a megrendelés leadásakor megadott E-mail címen értesíti a Fogyasztót, és megadja a csomag nyomon-követésére szolgáló kódot.
6.5. Szállítási/Teljesítési határidő
Személyes átvétel esetén a rendelés manuális visszaigazolását követő munkanaptól, a Vállalkozóval előre egyeztetett időpontban; egyéb esetben a Fogyasztó által választott szállítási módtól (lsd. 8.1. pontot) is függően Budapesten 2-3 munkanap, vidéken 3-5 munkanap a küldemény szállítónak történő átadását követően.
Személyes átvétel esetén a termék legfeljebb a rendelés manuális visszaigazolását követő 10 napon belül vehető át. E határidő elteltével a szerződés megszűnik, a Vállalkozó a teljesítésre nem köteles.
6.6. Számlázás
A Vállalkozó a Szolgáltatás ellenértékéről számlát állít ki, amelyet a megrendelt termékek átvételekor bocsát a Fogyasztó rendelkezésére (bármilyen szállítási és fizetési módot is választ a Fogyasztó, a számla a csomagban található). A számlán szereplő összegek nem tartalmaznak ÁFA-t, mivel Vállalkozó alanyi adómentes.
7. Fizetés módja
Fogyasztó a megrendelt Termékek ellenértékét, valamint a szállítási költséget a következő módok valamelyikével fizetheti meg:
- Banki előre utalással
Amennyiben Fogyasztó ezt a fizetési módot választja, a Vállalkozó által – az automatikus E-mailt követően – küldött manuális rendelés visszaigazoló E-mailben szereplő bankszámlaszámra és a rendelésszámra hivatkozva indíthatja el a banki átutalást.
Az átutaláshoz szükséges adatok:
Kedvezményezett neve: dr. Fekete Andrea e.v.
Kedvezményezett bankja: Erste Bank
Kedvezményezett számlaszáma: 11600006-00000000-94319914
A közlemény rovatban mindenképpen szükséges feltüntetni a RENDELÉS SORSZÁMÁT, mert a befizető csak így azonosítható.
- Bankkártyás fizetés a Paylike rendszerében
Amennyiben a Fogyasztó ezt a fizetési módot választja, a “Pénztár” oldalon a “Tovább a fizetéshez” gombra kattintva a felugró ablakban megadhatja bankkártya adatait.
A dániai székhelyű Paylike rendszerén keresztül MasterCard, Maestro, Visa vagy Visa Electron kártyákkal a fizetés biztonságos.
A Paylike fizetési szolgáltató elérhetőségei:
E-mail: hello@paylike.hu ,
Telefonszám: +45 78 75 51 61 , +36 1 500 9480
Cím: P. O. Pedersensvej 14, Aarhus, Dánia,
https://paylike.hu/.
- Utánvét
Utánvéttel történő vásárlás esetén a Fogyasztó a megrendelt termékek ellenértékét vagy a személyes átvételkor a helyszínen, készpénzben egyenlíti ki, vagy házhozszállítás esetén a futárnak fizeti ki.
Amennyiben a Fogyasztónak korábban volt át nem vett küldeménye (kivéve, ha az átvételt azért tagadta meg, mert a csomagolás sérült volt, illetve a szállítás időtartama alatt írásban jelezte elállási szándékát) vagy a küldemény „nem kereste jelzéssel” érkezett vissza a Vállalkozóhoz, a Vállalkozó a további megrendeléseket csak a vételár és a szállítási költség előre történő megfizetése esetén teljesíti. Ennek tényéről Vállalkozó a megrendelést visszaigazoló manuális E-mailben tájékoztatja Fogyasztót.
8. Szállítás
Vállalkozó a Fogyasztó által megrendelt termékeket kizárólag Magyarország területén belülre vállalja szállítani. Minden egyéb, Magyarország területén kívülre szóló Szolgáltatás teljesítését jogosult megtagadni. A Vállalkozó a szállítási díj változtatásának jogát fenntartja azzal, hogy a módosítás a Weboldalon való megjelenéssel egyidejűleg lép hatályba. A módosítás a már megrendelt csomagok vételárát nem befolyásolja. A szállítási díjat a Fogyasztó fizeti nettó 15.000 Ft vásárlási értékhatárig. A Fogyasztónak a szállításért felszámított díj a kiállított számlán feltüntetésre kerül.
Nettó 15.001 Ft vásárlási értékhatár felett a szállítás a Fogyasztó számára ingyenes. Ingyenes szállításkor Fogyasztó bankkártyával vagy banki átutalással egyenlítheti ki a Termékek vételárát, és a Magyar Posta ajánlott levélküldeménykénti szállítási módjai közül választhatja az elsőbbségi vagy nem elsőbbségi módot. A szállítási módról felek a csomagfeladás előtt egyeztetnek.
8.1. Szállítási módok
A Vállalkozó a megrendelt termékek Fogyasztóhoz való eljuttatását az alábbi módon végzi:
- Magyar Posta – nem elsőbbségi, ajánlott levélküldeményként
A postai díjszabás a következő (érvényes 2023. szeptember 1-től):
Nem elsőbbségi, ajánlott levélküldemény postaköltsége | |
50 g-ig | 810 Ft |
500 g-ig | 1 230 Ft |
2 000 g-ig | 2 515 Ft |
A küldeményenként díjszabás alapján feladott nem elsőbbségi levélküldemények legalább 85%-át a feladást követő harmadik munkanap, legalább 97%-át a feladást követő ötödik munkanap végéig kézbesíti a Magyar Posta.
- Magyar Posta – elsőbbségi, ajánlott levélküldemény
A postai díjszabás a következő (érvényes 2023. szeptember 1-től):
Elsőbbségi, ajánlott levélküldemény postaköltsége | |
50 g-ig | 900 Ft |
500 g-ig | 1 460 Ft |
2 000 g-ig | 3 080 Ft |
A küldeményenként díjszabás alapján feladott elsőbbségi levélküldemények legalább 90%-át a feladást követő munkanap, legalább 97%-át a feladást követő harmadik munkanap végéig kézbesíti a Magyar Posta.
Bármely esetben (elsőbbségi vagy nem elsőbbségi), a Fogyasztónak – az értesítés elhelyezésének napját követően – 10 munkanap áll rendelkezésére ahhoz, hogy a küldeményét az értesítőn szereplő postahivatalban átvegye. A küldemény postán történő átvételéhez szükséges a postai értesítő, valamint az átvevő személyazonosságát igazoló okmány bemutatása. Ha az átvételt elmulasztja, a küldemény visszaszállításra kerül a Vállalkozóhoz.
Akadályoztatása esetén meghatalmazást adhat a küldemény átvételére. A Magyar Posta Meghatalmazás nyomtatványát itt töltheti le >>
- Házhozszállítás futárszolgálattal
A szolgáltatást az MPL (Magyar Posta Logisztika) futárszolgálat nyújtja.
A 2023. szeptember 1-től érvényes díjszabás szerint: előrefizetés esetén a házhozszállítás (üzleti csomagként) díja 2 kg-ig: 2370 Ft, az utánvétes házhozszállítás (üzleti csomagként) díja 2 kg-ig: 2885 Ft.
Az üzleti csomagok kézbesítése a feladást követő munkanapon történik (kivéve karácsonyi időszakot, ahol az átfutási idő hosszabb lehet), és a feladott csomagok itt követhetők nyomon>>
A Vállalkozó felhívja a Fogyasztó figyelmét arra, hogy az MPL futárszolgálattal nem lehet előzetesen, telefonon megállapodni a kiszállítás időpontjában (a futároknak fix útvonaltervük van), ezért a Fogyasztó olyan szállítási címet köteles megadni, amelyen 8 és 17 óra között elérhető.
A futár telefonon is megkísérli felvenni a kapcsolatot a címzettel, ezért Fogyasztó olyan telefonszámot köteles megadni a megrendeléskor, amelyen napközben elérhető.
A futár kétszer kísérli meg a küldemény kézbesítését. A második sikertelen kézbesítéskor értesítőt hagy a címen. A postai értesítővel és az átvevő személyazonosságát igazoló okmány bemutatásával 10 napig átvehető a küldemény az értesítőn megadott postahivatalban. Ha a Fogyasztó ez idő alatt nem veszi át a küldeményt, akkor az visszaszállításra kerül a Vállalkozóhoz.
Akadályoztatása esetén meghatalmazást adhat a küldemény átvételére. A Magyar Posta Meghatalmazás nyomtatványát itt töltheti le>>
- Személyes átvétel
A szállítási költség 0 Ft. A csomagok átvehetők – előre egyeztetett időpontban és helyszínen – Budapesten a Nyugati tér környékén hétköznap 18 óra után, vagy kivételes esetben szombaton 10-től 18 óráig.
A Fogyasztó a megrendelését visszaigazoló E-mail kiküldését követő „türelmi idő” (amely idő alatt jelezheti Vállalkozónak, hogy valaki visszaélt az adataival, és nem ő adta fel a rendelést), azaz 24 óra elteltével, a következő napon (amennyiben az vasárnapra esik, akkor hétfőn) átvehető a küldemény. Ezt követően a Fogyasztónak 10 nap áll rendelkezésére a küldemény átvételére.
A Fogyasztónak vagy az általa írásbeli meghatalmazással jogszerűen meghatalmazott személynek az átvételkor igazolnia kell személyazonosságát, – ha meghatalmazott veszi át a csomagot – át kell adnia meghatalmazását a Vállalkozónak. A küldemény átadásakor az átvevő személyazonosságot igazoló okmánya száma a Készpénzfizetési számlán rögzítésre kerül.
8.2. A szállítással kapcsolatos egyéb rendelkezések és reklamáció
Ha egy Fogyasztó ugyanazon napon több megrendelést is lead, ezek a szállítási díjak szempontjából külön kerülnek figyelembevételre. Amennyiben a Fogyasztó a második rendelés leadásakor jelzi, a Vállalkozó összevonhatja a megrendeléseket. Ez csak abban az esetben lehetséges, ha a szállítási cím és a választott szállítási mód azonos a megrendeléseknél. A már teljesítés alatt álló csomagok utólagos összevonására nincs lehetőség.
A Vállalkozó jogosult törölni a Fogyasztó megrendelését abban az esetben, ha
- a Fogyasztó banki átutalást választott, és a manuális visszaigazoló E-mail kiküldését követő 4. munkanapon sem érkezik meg Vállalkozó számlájára az ellenérték, és/vagy a Fogyasztó ezen idő alatt nem reagál Vállalkozó megkereséseire
- a Fogyasztó utánvétet választott, és 4 munkanapon belül nem jelez vissza Vállalkozónak azzal kapcsolatban, hogy ő maga adta e le a megrendelést, és a megkeresésekre sem reagál.
Mindkét esetben a Vállalkozó azt vélelmezi, hogy nem adott az személy rögzítette a megrendelést, illetve visszaéltek személyes adataival. Ha ezt követően valaki ugyanezen néven, számlázási/szállítási címmel és/vagy elérhetőséggel ad le újabb megrendelést, akkor Vállalkozó csak abban az esetben teljesíti a megrendelést, ha – utánvétes fizetés megjelölése esetén – minimum a szállítási költséget előre kiegyenlítik banki átutalással, vagy – banki átutalás megjelölése esetén – a teljes összeget előre átutalja Vállalkozónak.
A Vállalkozó köteles a termékeket úgy becsomagolni, hogy a csomagolás azokat megóvja. Amennyiben a Fogyasztó a csomagolást sérültnek találja, a küldeményt nem köteles átvenni. Ha mégis átveszi, akkor bontsa fel a küldeményt és ellenőrizze annak tartalmát (az áru a megrendelt mennyiségben és minőségben érkezett e meg). A sérült csomagolású, sérült és/vagy hiányos beltartalmú küldeményről az átvételkor jegyzőkönyvben, illetve a Magyar Posta kézbesítési okiratán jeleznie kell. Pontosan rögzíteni kell a káresemény bekövetkeztét és annak lényeges körülményeit. A jegyzőkönyv tartalmának valódiságát az átadó és az átvevő az aláírásával igazolja. Ha ezt a Fogyasztó elmulasztja, a szállítás közbeni sérülésre vonatkozó kifogással később nem élhet. A Fogyasztónak a kárfelvételi jegyzőkönyvet a csomag átvételét követő 48 órán belül el kell küldenie a Vállalkozó számára levélben vagy elektronikus úton.
Amennyiben a küldemény csomagolása sértetlen, a Fogyasztónak akkor is ellenőriznie kell rögtön az átvétel után annak tartalmát: a termék(ek) minősége és mennyisége, valamint a csomagban található számla tartalma megegyezik e a megrendelésben visszaigazoltakkal (utánvét esetében), illetve a számla végösszege megegyezik e a Fogyasztó által fizetett összeggel (banki előreutalás vagy bankkártyás fizetés esetén). Ha a Fogyasztó eltérést tapasztal, akkor azt haladéktalanul, de legkésőbb az átvételtől számított 48 órán belül köteles jeleznie a Vállalkozónak E-mailben vagy postai úton.
9. Szavatosság
9.1. Kellékszavatosság
Milyen esetben élhet a Fogyasztó a kellékszavatossági jogával?
A Fogyasztóval szerződéses viszonyban álló Vállalkozó – a Polgári törvénykönyv szabályai szerint – a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság).
Hibás teljesítésnek minősül az, ha a termék a kiszállítás teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy szerződésben meghatározott tulajdonságoknak, kivéve, ha a hiba a szállítás (fuvarozás) következménye. Fogyasztó a hibás teljesítéskor kellékszavatossági igényt nyújthat be a Vállalkozó bármely elérhetőségén, írásban.
Milyen jogok illetik meg a Fogyasztót kellékszavatossági igénye alapján?
A Fogyasztó – választása szerint – az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:
Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül a Fogyasztó által választott igény teljesítése lehetetlen vagy a Vállalkozó számára – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséggel járna, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet.
Ha a Fogyasztó a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy a hibát a Vállalkozó költségére a Fogyasztó maga is kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat. A Fogyasztó akkor állhat el a szerződéstől, ha a Vállalkozó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének – a Termék tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőben nem tud eleget tenni, vagy ha a Fogyasztónak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
A Fogyasztó a választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban a Fogyasztó viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a Vállalkozó adott okot.
Milyen határidőben érvényesítheti a Fogyasztó a kellékszavatossági igényét?
A Fogyasztó köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba felfedezésétől számított 2 hónapon belül közölni. A közlés késedelméből eredő kárért a Fogyasztó felelős.
A Fogyasztó a szerződés teljesítésétől számított 2 éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti. Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a Fogyasztó a Terméket rendeltetésszerűen nem tudja használni.
Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?
A Fogyasztó a Vállalkozóval szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.
Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
A teljesítéstől számított 6 hónapon belül a Fogyasztó kellékszavatossági igénye érvényesítésének – a hiba közlésén túl – nincs egyéb feltétele, ha a Fogyasztó számlával igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást a Vállalkozó nyújtotta. A teljesítéstől számított 6 hónap eltelte után azonban a Fogyasztó köteles bizonyítani, hogy az általa felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
Ki viseli a kellékszavatossági igény teljesítésével kapcsolatos költségeket?
A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a Vállalkozót terhelik.
Ha a Termék meghibásodásában a Fogyasztót terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrejátszott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket a közrehatása arányában a Fogyasztó köteles viselni, ha a Termék karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a Vállalkozó e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
Kicserélés vagy elállás esetén a Fogyasztó nem köteles a Terméknek azt az értékcsökkenését megtéríteni, amely a rendeltetésszerű használat következménye.
9.2. Termékszavatosság
Milyen esetben élhet a Fogyasztó termékszavatossági jogával?
A Fogyasztó a Vállalkozó által részére átadott Termék hibája esetén – választása szerint – kellékszavatossági vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.
Milyen jogok illetik meg a Fogyasztó termékszavatossági igénye alapján?
Termékszavatossági igényként a Fogyasztó kizárólag a hibás termék kijavítását vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a Fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – kicserélését kérheti.
Milyen esetben minősül a termék hibásnak?
A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A termékek tulajdonságait a termékoldalakon találja, rendeltetésszerű használatuk, tisztításuk, tárolásuk tekintetében pedig az Ékszerek használati útmutatója az irányadó, amelyet tekinthet meg >>
Milyen határidőben érvényesítheti a Fogyasztó termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét a Fogyasztó a Termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított 2 éven belül érvényesítheti. Ha a Fogyasztó menthető okból nem tudja érvényesíteni az igényét, így például, ha a hiba a jellegénél vagy a dolog természeténél fogva az elévülési időn belül nem volt felismerhető, a szavatossági jogok érvényesítésének határideje a teljesítés időpontjától számított 3 év, amely azonban már jogvesztő. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
A Fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a Gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a Fogyasztó felelős.
Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?
A Vállalkozó által a Fogyasztónak eladott Termék hibája esetén a Fogyasztó kizárólag a Termék gyártójához vagy forgalmazójához nyújthatja be termékszavatossági igényét. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén a Fogyasztónak kell bizonyítania.
A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?
A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
- a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy
- a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
Ugyanazon hiba miatt a Fogyasztó kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre, illetve kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval vagy forgalmazóval szemben érvényesítheti.
9.3. Jótállás
A 151/2003 (IX. 22.), az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló Kormányrendeletet módosító 97/2014. (III. 25.) Kormányrendelet értelmében a Vállalkozó az általa forgalmazott Termékek közül csak a bruttó 10000 Ft feletti vételárú ékszerekre vonatkozóan köteles jótállást vállalni.
Milyen esetben érvényesítheti a Fogyasztó a jótállásból eredő jogait?
A Fogyasztó a Termék hibája esetén élhet a jótállásból eredő jogaival. A jótállásból eredő jogokat a Termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállásra kötelezettel Vállalkozóval szemben.
A Fogyasztót milyen jogok és milyen határidőn belül illetik meg jótállás alapján?
A Fogyasztót ugyanazon jogok illetik meg a jótállás esetében, mint a kellékszavatosságnál: kérhet kijavítást vagy cserét, kivéve, ha ezen igények teljesítése lehetetlen, vagy a Vállalkozó számára – másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséggel járna (részletesen lásd az ÁSZF 11.1 pontban). Ha a Fogyasztó a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, igényelhet árleszállítását vagy a hibát a Vállalkozó költségére a Fogyasztó maga is kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat. A Fogyasztó akkor állhat el a szerződéstől, ha a Vállalkozó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének – a Termék tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőben nem tud eleget tenni, vagy ha a Fogyasztónak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
Milyen határidőn belül illetik meg a Fogyasztót a jótállásból eredő jogok?
A jótállási határidő a Termék Fogyasztó általi átvételével kezdődik, és 1 évig tart. Ha a Fogyasztó megfelelő határidőben jelzi a Termék meghibásodását a jótállásra kötelezett Vállalkozónak, de a Vállalkozó a kötelezettségének nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban kitűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.
A határidő a Terméknek vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) Termékre (termékrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.
Hogyan érvényesítheti a Fogyasztó a jótállásból eredő jogait?
A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek. Amely Termékek esetében a Vállalkozó jótállásra kötelezett, a Termékkel együtt – a 151/2003 (IX. 22.) Kormányrendelet 3. §-ában megadott tartalmi és formai követelményeknek megfelelő – jótállási jegyet is köteles a Fogyasztó rendelkezésére bocsátani.
Ha ezt a Vállalkozó elmulasztja vagy a jótállási jegyet helytelenül tölti ki, a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, amennyiben az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a Fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek.
Mikor mentesül a Vállalkozó a jótállási kötelezettsége alól?
A Vállalkozó a jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Ilyen ok lehet az, ha a Fogyasztó nem rendeltetésszerűen használta, tárolta, tisztította a terméket. Erre vonatkozóan az Ékszerek használati útmutatója az irányadó, amelyet itt tekinthet meg >>
A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni, a Ptk. 2013. V. törvényben leírtak szerint.
Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan a Fogyasztó nem érvényesíthet, egyébként viszont a jótállásból fakadó jogok a 11.1. és a 11.2. pontban meghatározott jogosultságoktól függetlenül megilletik.
10. Elállás
10.1. Tájékoztató a Fogyasztót megillető elállási jogról
A Fogyasztót a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. § szerint megilleti az indokolás nélküli elállás joga. A Fogyasztó az elállási jogát
a) termék adásvételére irányuló szerződés esetén
aa) a terméknek,
ab) több termék adásvételekor, ha az egyes termékek szolgáltatása eltérő időpontban történik,az utoljára szolgáltatott terméknek,
a Fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított tizennégy napon belül gyakorolhatja.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a Fogyasztó azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés megkötésének (a megrendelés leadásának) napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja.
10.2. Elállási nyilatkozat, a Fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jog gyakorlása
A Fogyasztó a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. §-ban biztosított jogát az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, vagy a jelen – és a Weboldalról is letölthető – nyilatkozat-minta felhasználásával gyakorolhatja az alábbi címre megküldéssel: 1137 Budapest, Szent István krt. 6. III. 11/a.; info(kukac)harmoniaekszer.hu
Nyilatkozat-minta elálláshoz
Címzett: dr. Fekete Andrea e.v.
Cím: 1137 Budapest, Szent István krt. 6. III. 11/a
Alulírott/ak kijelentem/kijelentjük, hogy gyakorlom/gyakoroljuk elállási/felmondási jogomat/jogunkat az alábbi termék/ek adásvételére vagy az alábbi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés tekintetében:
Szerződéskötés időpontja /átvétel időpontja:
A Fogyasztó(k) neve:
A Fogyasztó(k) címe:
A Fogyasztó(k) aláírása: (kizárólag papíron tett nyilatkozat esetén)
Kelt
A nyilatkozat minta az 1. sz mellékletben található.
A Fogyasztó nem köteles a mintadokumentumot felhasználni, más formát is választhat. A lényeg, hogy a beküldött dokumentumból kiderüljenek a Fogyasztó adatai, a vásárlás időpontja és a termék(ek) beazonosítható(k) legyen(ek).
10.3. A Fogyasztó elállási nyilatkozatának érvényessége
Az elállási jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Fogyasztó nyilatkozatát a 14 naptári napos határidőn belül elküldi. A Fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta. A Vállalkozó a Fogyasztó elállási nyilatkozatát – annak megérkezését követően – köteles E-mailben visszaigazolni.
10.4. A Vállalkozó kötelezettségei a Fogyasztó elállása vagy felmondása esetén
A Vállalkozó visszatérítési kötelezettsége
Ha a Fogyasztó a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20 és 22. §-nak megfelelően eláll a szerződéstől, a Vállalkozó legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a Fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, így a szállítási díjat is. Ha a Fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.
A Vállalkozó visszatérítési kötelezettségének módja
A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén a Vállalkozó a Fogyasztónak visszajáró összeget a Fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A Fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján a Vállalkozó a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a Fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti. A Fogyasztó által hibásan és/vagy pontatlanul megadott bankszámlaszám vagy postai cím következtében történő késedelem miatt a Vállalkozót felelősség nem terheli.
Visszatartási jog
Termék adásvételére irányuló szerződés esetén a Vállalkozó mindaddig visszatarthatja a Fogyasztónak visszajáró összeget, amíg a Fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni.
10.5. A Fogyasztó kötelezettségei elállása vagy felmondása esetén
A termék visszaszolgáltatása
Ha a Fogyasztó a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a szerződéstől, köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni a Vállalkozónak (dr. Fekete Andrea, 1137 Budapest, Szent István krt. 6. III. 11/a). A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a Fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi a Vállalkozónak.
A Vállalkozó kifejezetten felhívja Fogyasztó figyelmét arra, hogy utánvéttel feladott küldeményt a Vállalkozónak nem áll módjában fogadni, és a vételár visszatérítési kötelezettséggel kapcsolatban a 45/2014 (II. 26.) Korm. rendelet ide vonatkozó előírásaihoz (lsd. 23 § 2) pontja tartja magát. Erről jelen ÁSZF 10.4 pontjában, A Vállalkozó visszatérítési kötelezettségének módja c. bekezdésben olvashat részletesen.
A termék visszaszolgáltatásával kapcsolatos költségek viselése
Elállás esetén a Fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének költségét köteles viselni.
Fogyasztó felelőssége az értékcsökkenésért
A Fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot (lsd. az ékszer felpróbálása) meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel. Nem felel a Fogyasztó az értékcsökkenésért, ha a Vállalkozó a Fogyasztó elállási jogának határidejére, feltételeire, illetve a nyilatkozatmintára vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget.
Az elállási jog kizártsága
A Vállalkozó kifejezetten felhívja a Fogyasztó figyelmét arra, hogy nem gyakorolhatja elállási jogát a 45/2014 (II.26.) Korm. Rendelet 29. §. (1) bekezdésében foglalt esetekben, így különösen az a), b), és c) pontban meghatározottak esetén:
a) szolgáltatás nyújtására vonatkozó szerződés esetében, ha az elállási határidő lejárta előtt a vállalkozás a teljesítést a Fogyasztó beleegyezésével megkezdte;
b) olyan termék értékesítése, illetve szolgáltatás nyújtása esetében, amelynek ára, illetve díja a pénzpiac értékesítő által nem irányítható ingadozásától függ;
c) olyan termék értékesítése esetében, amely a Fogyasztó személyéhez kötött, illetve amelyet a Fogyasztó utasításai alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy amely természeténél fogva nem szolgáltatható vissza vagy gyorsan romlandó (pl. higiéniai termékek, ha a csomagolást felbontották, színház, mozi, koncert és egyéb belépőjegyek);
11. Adatkezelés, hozzájárulások megadása-visszavonása
A Fogyasztó személyes adatainak bizalmas kezelése a Vállalkozó elsődleges törvényes kötelezettsége, ezért a Vállalkozó a Fogyasztó személyes adatait kizárólag az „Adatkezelési tájékoztató”-ra vonatkozó rendelkezések alapján jogosult kezelni.
Fogyasztó a regisztrációjával és/vagy a megrendeléskor jelen ÁSZF elfogadásával kifejezetten hozzájárul, hogy a jelen ÁSZF-ben és az „Adatkezelési tájékoztató”-ban szereplő, illetve a regisztrációkor megadott adatokat, vagy azok egy meghatározott körét
- a Vállalkozó az általa nyújtandó Szolgáltatás teljesítése, a Szolgáltatással kapcsolatos jogok gyakorlása, kötelezettségek teljesítése, a Fogyasztóval való együttműködés, valamint a Fogyasztó tájékoztatása céljából felhasználja, kezelje és tárolja (Adatkezelés)
- a Fogyasztó neve, lakcíme (szállítási címe), E-mail címe, telefonszáma a Szolgáltatás teljesíthetősége és annak beazonosítása céljából a Vállalkozóval szerződéses viszonyban álló szolgáltatók, szállítók részére továbbításra kerüljön (Adatfeldolgozás)
Amennyiben a Fogyasztó törölni kívánja az általa a regisztrációkor vagy a vásárláskor megadott személyes adatait, és ezzel visszavonja az Adatkezelés és Adatfeldolgozás pontokban leírt adatkezelésekhez való hozzájárulását, akkor ezt a Vállalkozó E-mail címére (info(kukac)harmoniaekszer.hu) vagy postai címére (1137 Budapest, Szent István krt. 6. III. 11/a) küldött üzenettel teheti meg. Vállalkozó a nyilatkozat átvételétől számított 72 órán belül törli az adatokat, és a személyes adatok törlése érdekében eljár a vele szerződéses viszonyban álló szolgáltatóknál.
A Fogyasztó az info(kukac)harmoniaekszer.hu E-mail címre vagy a Vállalkozó postacímére küldött üzenetével, vagy a Hírlevelek alján található Leiratkozás feliratra kattintva visszavonhatja az elektronikus hirdetések, gazdasági reklámok megküldésére vonatkozó hozzájáruló nyilatkozatát. Adatai levelező listáról való törlésére – a Fogyasztó által választott értesítési mód függvényében – azonnal, de legkésőbb 72 óra múlva kerül sor.
A Vállalkozó az adatkezeléssel kapcsolatos jogszabályi kötelezettségének – különös tekintettel a 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) rendelkezéseire – eleget téve, az adatkezeléssel kapcsolatos tájékoztatást a jelen ÁSZF szerves részét képező „Adatkezelési tájékoztatóban” ismerteti részletesen a Fogyasztóval.
12. A Fogyasztóra vonatkozó egyéb rendelkezések
A Fogyasztó a Weboldalt kizárólag a saját kockázatára használhatja, és elfogadja, hogy a Vállalkozó nem vállal felelősséget a használat során felmerülő vagyoni és nem vagyoni károkért a szándékosan okozott, továbbá az emberi életet, testi épséget vagy egészséget megkárosító szerződésszegésért való felelősségen túlmenően.
A Fogyasztó a Weboldal használata, valamint a termékek és a Szolgáltatás megrendelése során a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően, a vonatkozó jogszabályok tiszteletben tartásával köteles eljárni. A Weboldalt nem használhatja jogsértő tartalmak, számítógépes vírusok terjesztésére, vagy jogosulatlan adatgyűjtésre, illetve a Fogyasztó a megrendelését valós igényeinek megfelelően köteles leadni.
Vállalkozó kizár minden felelősséget a Weboldal használói által tanúsított magatartásért. Fogyasztó köteles gondoskodni arról, hogy a Weboldal használata során harmadik személyek jogait vagy a jogszabályokat se közvetlenül, se közvetett módon ne sértse. Fogyasztó teljes mértékben és kizárólagosan felelős saját magatartásáért, Vállalkozó ilyen esetben teljes mértékben együttműködik az eljáró hatóságokkal a jogsértések felderítése érdekében.
A Fogyasztó kifejezetten felelősséggel tartozik a Vállalkozóval szemben a Vállalkozó által elszenvedett valamennyi olyan kárért, amelyet a Vállalkozónak a Weboldal Fogyasztó által történt jogellenes használata, valamint a Fogyasztó csalárd, megtévesztő magatartása okozott.
A Weboldal olyan kapcsolódási pontokat (linkeket) tartalmazhat, amelyek más szolgáltatók oldalaira vezetnek. E szolgáltatók adatvédelmi gyakorlatáért és más tevékenységéért Vállalkozó felelősséget nem vállal.
Az Internet globális jellege miatt Fogyasztó elfogadja, hogy a Weboldal használata során a vonatkozó nemzeti jogszabályok rendelkezéseit is figyelembe köteles eljárni. Amennyiben a Weboldal használatával összefüggő bármely tevékenység a Fogyasztó államának joga szerint nem megengedett, a használatért kizárólag Fogyasztót terheli a felelősség.
Amennyiben a Fogyasztó a Weboldalon kifogásolható tartalmat észlel, köteles azt haladéktalanul jelezni a Vállalkozónak. Ha a Vállalkozó jóhiszemű eljárása során a jelzést megalapozottnak találja, jogosult az információ haladéktalan törlésére vagy annak módosítására.
A Weboldalon, a termékekről írt kritikák és egyéb kapcsolódó vélemények minden esetben a Fogyasztók álláspontját tükrözik, tartalmukért a Vállalkozó nem vállal felelősséget. A Vállalkozó azonban fenntartja a jogot a közízlést, üzleti érdekeit vagy törvényt sértő vélemények értesítés nélküli törlésére.
A Fogyasztó a Vállalkozó előzetes írásbeli engedélye hiányában nem jogosult a Weboldalt reklámozás vagy egyéb promóciós célokból felhasználni. A Weboldal politikai célú felhasználása szigorúan tilos. Amennyiben a Vállalkozó tudomására jut bármilyen, a Fogyasztó általi szabálytalan és vagy jogellenes felhasználás, úgy jogosult a Fogyasztó regisztrációját felfüggeszteni, illetve adott esetben törölni.
A Fogyasztó köteles a regisztrált Fogyasztó nevéhez kapcsolódó Fogyasztói azonosítóját (lsd. jelszó) titokban tartani és minden szükséges és ésszerű óvintézkedést megtenni annak érdekében, hogy jogosulatlan személyek ahhoz ne férjenek hozzá.
Jelen ÁSZF-ben foglalt írásbeli nyilatkozatok a Fogyasztó, valamint a Vállalkozó által megadott E-mail címen vagy postai úton tehetőek meg.
13. Panaszügyintézés és jogérvényesítési lehetőségek
A Fogyasztó a termékkel vagy a Vállalkozó tevékenységével kapcsolatos Fogyasztói kifogásait az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:
- Telefon: +36-30 500 4633 (munkanapokon 17 és 20 óra között)
- E-mail: info(kukac)harmoniaekszer.hu
Vállalkozó a szóbeli, telefonon tett panaszt, amennyiben arra lehetősége van, azonnal orvosolja. Ha a szóbeli panasz azonnali orvoslására nincs lehetőség, a panasz jellegéből adódóan, vagy ha a Fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, akkor a Vállalkozó a panaszról jegyzőkönyvet vesz fel, amelynek egy példányát – a panaszra adott válaszával együtt – 5 évig megőrzi, a másolati példányt pedig átadja vagy megküldi (E-mailben vagy postai úton) a Fogyasztónak.
A telefonon, vagy más hírközlési eszköz segítségével rögzített panaszt a Vállalkozó egyedi azonosítóval lát, mely a későbbiekben egyszerűsíti a panasz visszakeresését.
Vállalkozó a hozzá írásban érkezett panaszt 14 napon belül érdemben megválaszolja. Az intézkedés jelen szerződés értelmében a postára adást jelenti.
A panasz elutasítása esetén Vállalkozó az elutasítás indokáról tájékoztatja Fogyasztót.
Amennyiben a Vállalkozó a Fogyasztói panaszt a termék hibájára tekintettel jogosnak ítéli meg, jegyzőkönyvet vesz fel a Fogyasztó igényéről, és személyes átvétel esetén átvételi elismervénnyel veszi át a terméket, szállító közbeiktatásával érkezett termék esetében E-mail igazolja vissza az átvételt. Szavatossági vagy jótállási igény érvényesítésekor a Vállalkozónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
Amennyiben a Vállalkozó és a Fogyasztó között esetlegesen fennálló Fogyasztói jogvita a tárgyalások során nem rendeződik, a Fogyasztónak az alábbi jogérvényesítési lehetőségei vannak:
- Panasztétel a Fogyasztóvédelmi hatóságoknál.
Amennyiben a Fogyasztó a Fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes Fogyasztóvédelmi hatósághoz. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a Fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról.
A Fogyasztóvédelmi közigazgatási hatósági ügyekben első fokon megyei illetékességgel a fővárosi és megyei kormányhivatalok Fogyasztóvédelmi felügyelőségei, másodfokon országos illetékességgel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jár el. Az illetékességet megalapozza a Fogyasztó lakóhelye, a vállalkozás székhelye, telephelye, valamint a jogsértés elkövetésének helye is. A kérelem bármely illetékes felügyelőségnél benyújtható.
- Eljárás indítása a Békéltető Testületnél
Amennyiben a Fogyasztó és a Vállalkozó között a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével, továbbá a felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatban Fogyasztói jogvita alakul ki, a Fogyasztó kezdeményezheti a békéltető testületi eljárást. Ennek célja a Fogyasztó és a vállalkozás közötti Fogyasztói jogvitában egyezség létrehozásának megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügyben döntés hozatala a Fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében
Az eljárásra a Fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület illetékes. A Fogyasztó erre irányuló kérelme alapján a Fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület helyett a szerződés teljesítésének helye vagy a Fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás, illetve az annak képviseletére feljogosított szerv székhelye szerinti békéltető testülethez is benyújtható a kérelem.
Az eljárás megindításának feltétele, hogy a Fogyasztó a Vállalkozóval közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését, és erről írásos dokumentumokkal is rendelkezzen.
A Fogyasztó által a testülethez írásban benyújtandó, az eljárás megindításához szükséges kérelemnek tartalmaznia kell:
- a Fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
- a Fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
- ha a Fogyasztó az illetékességet az illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,
- a Fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
- a Fogyasztó nyilatkozatát arról, hogy a Fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését
- a Fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
- a testület döntésére irányuló indítványt,
- a Fogyasztó aláírását.
A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a Fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a vállalkozás írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, illetve ennek hiányában a Fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az előírt egyeztetés megkísérléséről.
Ha a Fogyasztó meghatalmazott útján jár el, a kérelemhez csatolni kell a meghatalmazást.
A Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el>>
A Vállalkozó székhelye szerint illetékes békéltető testület:
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Budapesti Békéltető Testület
Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99.
Telefon: 06-1-488-2131
Fax: 06-1-488-2186
E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu
A területileg illetékes Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el >>
- Online vitarendezési platform bevonása
Amennyiben Fogyasztó úgy értékeli, hogy egyik, az előzőekben felsorolt vitarendezési lehetőség/fórum sem nyújtott megfelelő megoldást számára, és szeretné elkerülni a bírósági eljárást, akkor lehetősége van az Európai Bizottság által működtetett európai online vitarendezési platformhoz (OVR) fordulni. Amennyiben a platformon a közvetlen kommunikáció útján történő vitarendezés a Fogyasztó és a Vállalkozó között nem vezet eredményre, a felek vitarendezési testület bevonásával kísérelhetik meg a vitás kérdések rendezését,
Az online vitarendezési platform itt érhető el >>
- Bírósági eljárás
Ügyfél jogosult a Fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény rendelkezései szerint.
14. Műszaki információ, védelmi intézkedések
A Weboldalon megjelenő adatokat szolgáltató szerverek elérhetősége évi 99,9% feletti. Rendszeresen mentés készül a teljes adattartalomról, így probléma esetén az eredeti adattartalom visszaállítható. A Weboldalon megjelenő adatokat MySQL adatbázisban tárolja a tárhely szolgáltatója. Az érzékeny adatok megfelelő erősségű (MD5) titkosítással vannak tárolva, így ezen adatok (pl. a vevők jelszavai) nem visszafejthetők a szolgáltató által.
15. Alkalmazandó jog
Jelen ÁSZF-re, valamint az „Adatkezelési tájékoztató”-ra a magyar jog szabályai alkalmazandók. Amennyiben az ÁSZF valamely rendelkezése érvénytelennek bizonyulna, az nem érinti a többi rendelkezés érvényességét, az érvénytelen rendelkezés helyébe automatikusan a jogszabályoknak megfelelő rendelkezés lép életbe.
Vonatkozó jogszabályok:
- A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény
- Az egyének védelméről a személyes adatok gépi feldolgozása során, Strasbourgban, 1981. január 28. napján kelt Egyezmény kihirdetéséről
- Az információs önrendelkezési jogról és információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény
- A kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcímadatok kezeléséről szóló 1995. évi CXIX. törvény
- A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény
- A Fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól vonatkozó 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet,
- A Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet
- A Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény.
- Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003 (IX. 22.) Kormányrendelet és az azt módosító 97/2014 (III. 25.) Kormányrendelet
- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (GDPR)
A vonatkozó jogszabályok kötelező rendelkezései a felekre külön kikötés nélkül is irányadók.
A Harmónia Ékszer Általános Szerződési Feltételek itt tölthető le >>
- sz. Melléklet